Vzpomínka na dětství - MEDENKI

Je to už přes dvacet let, co jsem seděla v bulharské vesničce Magliš v kuchyni své pratety a poprvé ochutnala její medenki. Ač od malička nejím med, tyhle medové bochánky byly prostě neodolatelné. Už tenkrát jsem odjížděla s receptem v azbuce, který mi pak doma děda překládal a babi pekla.
A už je to pěkných pár let, co jsem je jedla naposledy a vůbec netuším, jak jsem na ně mohla zapomenout.
1 vejce
50 g cukru moučka
100 ml tekutého medu
1/2 lžičky jedlé sody
1/2 lžičky skořice
1/2 lžičky vanilkového extraktu
200 g hladké mouky
bílek na potření
cca. 15 vlašských ořechů na ozdobu - napůlit
Vejce rozšleháme s cukrem, postupně přidáme med, mouku, sodu, skořici a vanilkový extrakt. Hněteme dohladka, podle potřeby přisypeme mouku. Tvarujeme malé kuličky o velikosti vlašského ořechu a dáváme na plech v dostatečné vzdálenosti od sebe. Ozdobíme kouskem ořechu, potřeme bílkem a pečeme při 170° na pečícím papíru dozlatova, asi 10 minut.
Prateta si medenki polévala extra porcí medu nebo mazala marmeládou. Já extra porci medu zkoušet nebudu, ale přepůlené a promazané domácí meruňkovou marmeládou jsou výborné. Ale nejvíc božské jsou jen tak, třeba ke kafíčku.


Komentáře